Adwokat, radca prawny i notariusz

Czasem bywa, że niektóre osoby nie zdają sobie sprawy, że adwokat i radca prawny to zupełnie oddzielne dwa zawody. Niektórzy nie wiedzą czym zajmuje się notariusz. W Polsce mają oni inne obowiązki i podlegają też innym prawom. Warto przeczytać ten artykuł i dowiedzieć się do kogo zwrócić się najlepiej ze swoim problemem, kłopotem.
Adwokat
Wykonywanie zawodu adwokata reguluje ustawa o adwokaturze. To na jej podstawie funkcjonuje samorząd adwokacki, któremu podlegają adwokaci – przez niego przeprowadzane są egzaminy adwokackie, zatwierdzane aplikacje. Zakres kompetencji adwokata jest większy, ze względu na reprezentowanie Klientów w sądzie.

Radca prawny
Jego praca polega na świadczeniu pomocy prawnej. Podlega pod ustawę o radcach prawnych. Może udzielać mu porad, sporządzać opinie, przygotowywać projekty aktów prawnych. Jednakże radca prawny nie może występować jako obrońca w sprawach karnych i karnoskarbowych.

Różnice
Podstawową różnicą jest fakt, że tylko adwokat może być obrońcą w sprawach karnych i karnoskarbowych. Radca prawny nie może reprezentować swojego klienta.
Od 2007 r. radcowie prawni mogą reprezentować w sądzie Klientów w sprawach rodzinnych (sprawy rozwodowe).
Wykonywanie zawodu adwokata wiąże się z prowadzeniem działalności gospodarczej lub z byciem wspólnikiem spółki. Radca prawny może być zatrudniony przez firmę lub instytucję.
Różnice są niewielkie, jednak musimy sobie zdawać z nich sprawę, póki jeszcze istnieją takie zasady w Polsce. Pomału odchodzimy od takiego zróżnicowania między tymi zawodami. Lecz przed nami jeszcze długa droga, by to zmienić. W większości państw w Europie mamy do czynienia z jednym zawodem. I ten system się sprawdza.
Kilka słów o zawodzie notariusza…
Z formalnego punktu widzenia, notariusze nie wykonują usług jak adwokaci czy radcowie prawni, lecz dokonują czynności notarialnych, podobnie jak sądy.

Notariusz
Osoba zaufania publicznego. Wszystkie dokumenty sporządzane w biurze notarialnym mają moc pisma urzędowego. Notariusz ma za zadanie potwierdzenie prawdziwości i rzetelności dokumentacji, które są podpisywane w jego biurze. Swoim podpisem potwierdza on, że złożony przez nas podpis jest własnoręczny, musi on sprawdzić okazane przez nas dokumenty, daty ważności. Jego kompetencje są obszerne, lecz ułatwiają one bardzo sądom pracę. Do jego kompetencji należy: sporządzanie aktów notarialnych, sporządzanie aktów poświadczenia dziedziczenia; sporządzanie poświadczeń, doręczanie oświadczeń; spisywanie protokołów (np. walnych zgromadzeń organizacji społecznych, spółek), sporządzanie protestów weksli i czeków, przyjmowanie na przechowanie dokumentów, pieniędzy i papierów wartościowych, sporządzanie wypisów, odpisów i wyciągów dokumentów, sporządzanie projektów aktów, oświadczeń i innych dokumentów.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s